Wednesday 26 December 2012

♫♪ Memories 2012 ♫♪


Assalamualaikum dan salam sejahtera......

  Pejam celik , pejam celik tahun 2012 sudah hampir melabuhkan tirainya...Bagi aku , tahun 2012 amat mencabar bagi aku...Di awal tahun , aku bersusah payah cuba nak sesuaikan diri dengan aliran sains tulen...mengambil aliran sangat la susah dan aku masih belum dapat sesuaikan diri aku lagi..kemudian   di pertengahan tahun , aku berkenalan dengan ramai kawan yang baru..aku menjalani latihan Bicara Berirama peringkat Kebangsaan untuk kemerdekaan pada tahun ini...

   Bicara Berirama merupakan satu pengalaman yang sukar dilupakan dan sangat berharga untuk aku...selama sebulan lebih berlatih bersama rakan-rakan yang lain dari pelbagai jenis sekolah , kenal satu sama lain , sanggup kena marah , kena jemur tengah panas dan sebagainya dengan bersama-sama...itu adalah satu kenangan aku sekali seumur hidup...Alhamdulillah kami berjaya membuat yang terbaik dan latihan kami membuahkan hasil...kami sangat bersyukur dan gembira dapat menyumbangkan bakti kepada negara walaupun tidak seberapa..aku berharap hubungan persahabatan kammi sebagai sebuah pasukan kekal terjalin sampai bila-bila...

   Tahun 2012 ni juga aku banyak melibatkan diri dengan aktiviti perkhemahan...aku menyertai  Kem Fasilitator Sahabat  PPDa anjuran Petronas sekitar bulan March...kemudian Kem Nadwah Kepimpinan Islam peringkat Negeri Wilayah Persekutuan di Port Dickson pada bulan Jun...akhir sekali Kem Majlis Alumni Sahabat PPDa  peringkat Kebangsaan anjuran Petronas di Kelantan pada bulan Oktober kalau tak silap la...tahun ini , alhamdulillah Allah mengizinkan aku menyertai perkhemahan tersebut...aku memang suka pergi kem ni sebab ia mengajar kita banyak perkara...contoh , aktiviti kem boleh ajar kita sikap berpasukan , berdikari , berfikir luar kotak pemikiran dan sebagainya..kita boleh gak tambah kenalan dan kongsi ilmu dengan kawan-kawan yang lain..setakat itu sahaja perkara yang menggembirakan aku...

   Selepas itu , pada 22/11/2012 kawan baik aku pergi menemui Sang Pencipta...kawan baik meninggal dunia dan itu sangat mengejutkan aku...aku kehilangan seorang sahabat sejati aku buat selamanya..Ya Allah , aku masih teringatkan arwah dan aku rindukan arwah yang teramat ... hermmm......Ya  Allah , kurangkan siksaannya di alam sana , tempatkan dia di golongan orang yang beriman Ya Allah...Al-Fatihah....
   Berita itu memang menyedihkan aku..aku melawat dia semasa arwah tengah tenat di ICU Hospital Kuala Lumpur..aku berada disana sehingga arwah menghembuskan nafas terakhir...masa tu , hanya Allah yang tahu betapa peritnya hati aku..apa pun , aku bersyukur sangat sebab sebelum arwah meninggal , arwah banyak menghabiskan masa dengan aku..arwah sangat rapat dengan aku , susah senang kami sentiasa bersama...aku ada perasan perubahan sikap arwah , tapi aku tak sangka itu petanda arwah akan pergi buat selamanya...Khadijah , terima kasih sebab sudi jadi sahabat sejati aku sebelum kau pergi..aku tak boleh lupakan kau , aku sayang kau sangat-sangat..aku doakan kau tenang di sana ye  sayang..u will always in my mind..aku akan ingat kata-kata kau..

 Arwah : weh , family kau da macam family aku kan..family aku pon da macam family kau..
Aku : a’ah memang pon..asal kau ada masalah je , datang uma aku..sampai mak aku pon da kenal kau..
Arwah : hehe tau tak pe...sejak kebelakangan ni kau selalu ada ngn aku..kau gak jai mangsa bila aku ada masalah..
Aku : ermm takpe..aku tak kisah la...kau je yang sudi kawan ngan aku weh..

  Tu la antara ayat yang paling aku ingat...tapi memang betul...susah senang , tangis ketawa kau selalu dengan aku..sampai duit , baju , makan tu semua kita kongsi banyak kali...banyak sangat kenangan aku ngn kau .. aku ingat lagi mak arwah selalu cakap macam ni..

sebelum arwah meninggal....
Ibu : amalina , tolong jaga Khadijah ye..jangan bagi dia balik lambat..
Ibu : maaf ye kalau anak ibu menyusahkan kamu..ibu cuma harapkan kamu je..tolong ibu ye amalina...

selepas arwah meninggal...
Ibu : arwah beruntung dapat kawan macam amalina , ameera , adawwiyah,atikah..ni la kawan sebenar arwah..
Ibu : Amalina , lepas ni jangan lupakan ibu ye..rajin-rajinla jenguk ibu..call atau mesej ibu ye..
Ibu : Rumah ibu sentiasa terbuka untuk kamu..amalina boleh datang bila-bila je..tak kira la ibu pindah mana , jemputla datang rumah ibu..jangan lupakan ibu..jangan sombong ngn ibu..

Ermm aku memang panggil mak arwah sebagai ibu sebab da biasa kot..Khadijah , kau jangan risau..aku akan jaga dan tengokkan ibu ok...like u said , family kau , family aku gak...i love you so much dear ... i will always pray for  you...ermm lepas kejadian tu , aku tunaikan hajat arwah dulu supaya aku pergi kampung dia..masa tu , aku , ameera dan adaww pergi kampung arwah dengan family dia..kat kampung tu , kami kenal-kenal ngn keluarga arwah dan semestinya kami melawat kubur arwah..hati ku rasa sangat berat nak tinggalkan kampung tu..tak pe , aku janji satu hari nanti , aku akan datang kampung tu lagi dan lawat kubur arwah..in shaa Allah...

  Lepas tu , aku putus ngn bf aku...semua salah aku...tapi , aku harap dia percayakan aku dan maafkan aku..aku tak tau nk buktikan macam mna kat dia sebab org tu jarang online..macam mana aku nk buktikan kat idut..apa pun , we have a great moment together..aku akan ingat kau sampai bila-bila dan aku akan jaga pemberian kau kat aku..imissyousomuch...aku harap kau berjaya dalam pelajaran...thanks my dear ex..aku hargai pengorbanan kau..suka duka kita bersama selama 4 bulan lebih...terima kasih pernah bahagiakan aku...

  Pada 22/12/2012 aku sambut birthday aku ngn kawan-kawan yang lain secara sederhana je..aku sambut awal sebab masa tu cuti..hari lain banyak yang kerja..masa ni aku sedih sebab , tak ada seorang pon yang aku harap mereka datang tapi merka tak datang..aku terasa sangat..aku sambut ngn kawan yang tak rapat lansung ngan aku..aku kesian kak aten je..lepas potong kek , aku terus pergi..buat apa nk tunggu kalau orang yang aku harapkan tak datang..

  Tapi , Allah maha adil..pada saat tu juga , Hani call aku suruh datang hotel The Zon..family dia ajak aku tidur sana gak..so petang tu , ayah hani hantar balik just amek baju..then , aku holiday ngn family hani 4 hari 3 malam...masa tu , aku teringat arwah gak..hermm...anyway , aku have fun sngat ngn holiday tu..terima Ya Allah ...sesungguhnya Allah memang Maha pengasih dan Maha penyayang...

  Pada 25/12/2012 , my birthday..tapi , aku tak sambut pon even ngn family..tu yang buat aku sedih..family aku macam tak kisah pon..cuma mak n abg aku je yang wish..yang lain memang tak ingat pon kat aku...sedih betul...so , petang tu , aku pergi jumpa kawan aku yang aku kenal kat facebook..aku teman dia beli baju n jalan-jalan kat masjid jamek...nasib baik la ada dia , at least hati aku terhibur masa dengan dia..terima kasih ye sayang sebab buat saya happy masa birthday saya walaupon sekejap gila....ok tu je..tak larat nak cerita semua...

  Tu la perjalanan hidup aku sepanjang 2012...mula dengan kegembiraan , namun berakhir dengan kedukaan..tahun 2012 yang banyak mengajar aku tentang kehidupan , persahabatan dan sebagainya..28 ni ada orientasi lak...aku tak sabar nak sekolah bulan depan..yeahhh GET READY FOR SPM !!!!!!!!!!!!!
maaf entry hari ni sangat panjang...


P/S: hidup ini tak seindah pelangi setiap masa...ada masa , hidup kita akan hadir hujan , petir dan guruh...pelangi yang indah itu akan hadir sekali sekala..air mata tetap akan mengalir , tapi senyuman tetap perlu diukirkan...

Da Baca ? Like , Donate N Komen Ye .

2 comments:

  1. Harap segala pengalaman pahit manis 2012 dapat mematangkan adik.InsyaAllah. Sedekahkan byk2 Al-Fatihah pada arwah.

    Jemput singgah blog saya juga ;)

    ReplyDelete
  2. You had a very adventure journey in 2012. Hopefully next year, you will be stronger and stronger.InsyaAllah.

    Pre-loved?Kebaya?Accessories?Men apparel?D.I.Y? Jemput jenguk ke blog kami ye! Blog QIOS Pulcher | Everybody LIKE us!

    ReplyDelete

Hello guys . Thanks for reading . Take Care :)