Tuesday 18 December 2012

PMR ~

    Assalamualaikum dan salam sejahtera...

  Hari ni result PMR keluar kan..dengar cerita calon batch '97 yg dapat semua A dalam PMR menurun 3,797 atau 0.85 % daripada 34,271 orang pada 2011 kepada 30,474 pada 2012 .. tu maksudnya tahun ni menurun la kan....wee batch '97 masih AWESOME...

  mengimbas memori tahun lepas .... haha #ToBeHonest , aku tak suka baca buku..so, last year tu belajar tu belajar juga tapi kurang la..masa mula-mula tu memang main je , tak serious lansung sampai la cikgu-cikgu sekolah aku cakap "cikgu tak yakin kelas kamu ni boleh dapat straight A dengan sikap kamu semua yg asyik main je"..tapi dak kelas aku macam tak amek kisah je..dengan folio ada yg malas nk buat ,ni la tu la dan macam-macam lagi..kebanyakkannya la kan , kami ni jenis suka belajar tanpa buku..maksud nya belajar secara tak formal la...kami ni jenis main tu main la gak semasa cikgu mengajar tapi telinga tu dengar sebenarnya...

 Dimata cikgu-cikgu , kami seolah-olah tak pernah sedar yang PMR bakal tiba , sebab tu ada cikgu yang macam fedup ngn sikap kami..as for me , paling lemah dalam KH and Math...jarang gila dapat A...so , aku target dalam 5a 3b dan ke atas je..tak pernah nak target 8a..masa exam percubaan ke , bulanan ke , trial ke , banyak kali dapat result yg ad C/D...ada gak yg hampir fail... tapi , bagi aku tiada yang mustahil jika kita berusaha kan...

  Masa exam PMR , aku buat dan jawab sebaik yang boleh...lepas tu , aku tawakal je..aku hanya mampu berdoa pada Allah supaya doa aku tu dimakbulkan..Then , bila time nk amek result tu....memang aku tak bagi parents aku ikot..aku takut dan nervous gila...ada yg cakap check je guna sms..aku pon dengan tangan menggeletar tu sms laa..haha bodoh gila..

  Masa ngah tandatangan , cikgu KH aku cakap tahniah ye..aku ternampak terus aku lompat happy...aku amek je result , aku terus lari jauh-jauh dari kawan-kawan aku...aku taknak siapa pon tahu..aku g kat tempat yg sunyi baru aku tengok..Alhamdulillah Allah kabulkan doa aku ...aku dapat 7a 1b..aku dapat B dalam math..

  Aku call mak aku dan bagi tahu la, masa tu ntah kenapa aku nangis sebab aku takut mak aku kecewa , yela tak dapat 8a..tapi , mak aku cakap tahniah , ok la tu ..alhamdulillah...then mak aku nangis..alahai tersentuh lak hati aku..then aku call ayah aku , dia ngh kerja.nasib dia jawab ..aku bagi tahu result , dia just ohh yeke..alhamdulillah then matikan panggilan..aku agak terkilan masa tu sebab ayah aku macam tak kisah lansung :( tapi aku fikir positif , mana tau dia banyak kerja sekarang kan..hehe

  So , as hadiah ..mak aku belanja aku makan..ermm aku dapat laptop daripada jiran aku...baik kan dia...jiran aku da anggap aku ni macam anak dia..aku bersyukur sangat...tu je kenangan PMR aku last year..aku happy gila...aku nak buktikan yang tak semestinya aku sekolah kat maluri ni aku takle berjaya..mungkin pada pandangan masyarakat , sekolah aku ni sekolah samseng , sekolah paling teruk kat zon pudu..tp bagi aku , tu bukan alasan untuk aku berjaya..aku akan buktikan sekolah maluri blh lahirkan pelajar yang cemerlang..aku akan buktikan yang pandangan buruk masyarakat terhadap sekolah aku tu salah sama sekali..

  Next , aku target 6a 3b dan ke atas untuk SPM..in shaa Allah..aku taknak hampakan sesiapa..aku yakin aku boleh berjaya dengan keizinan Allah :)

P/S : jika nak berjaya..kita perlu berusaha dan tawakal kepada Allah..usaha tanpa doa tak akan berjaya dan begitu juga sebaliknya..


Da Baca ? Like , Donate N Komen Ye .

2 comments:

  1. Wah..tahniah..:)
    Tulah dalam berita ckp menurun tapi bilangan pelajar straight A kat sekolah saya meningkat..hehe..:)

    GOOD LUCK untuk SPM..:)

    ReplyDelete
  2. Same goes to me. Dulu masa PMR mmg tak belajar langsung. Byk main je. Mmg tk sama dgn kengkawan lain. Cikgu pun mcm tk confident je dgn I cuz I tercalon untuk 8As. Last-last dapat 6As je. hm.

    ReplyDelete

Hello guys . Thanks for reading . Take Care :)